گیاهان آپارتمانی

چه گیاهی مناسب خانه شماست؟



چه گیاهی مناسب خانه شماست؟

یکی از مهمترین نیازهای هرگیاه، و همچنین بزرگترین چالش ما در نگهداری گیاهان آپارتمانی، نوره.

گیاهان زینتی آپارتمانی رو میشه به دو دسته ی گیاهان گلدار و گیاهان برگ زینتی تقسیم کرد. در یک اظهارنظر کلی میشه اینطور گفت که گیاهان گلدار به نسبت گیاهان برگ زینتی نور بیشتری نیاز دارن و اکثر اون ها فقط در نزدیکی پنجره های نورگیر میتونن رشد و گلدهی خوبی داشته باشن. البته استثناهایی هم دراین مورد وجود داره اما توصیه ی کلی ما اینه که اگر نور کمی درخونه دارید، سعی کنید برای زیباتر کردن محیط از گیاهان برگ زینتی کمک بگیرید.

درمورد گیاهان برگ زینتی هم میشه گفت که انواع ابلق (دورنگ) اون ها مثل بنجامین ابلق یا قاشقی ابلق نسبت به انواع معمولی نیاز به نور بیشتری دارن، یعنی اگر شما تصمیم دارید برای منزلتون یک شفلرا تهیه کنید و نور زیادی در اون محیط ندارید‌، شفلرای سبز انتخاب بهتری برای شما خواهد بود تا شفلرای ابلق، این نکته درمورد گل هایی با برگ های رنگی هم صدق میکنه، حسن یوسف یکی از مشهورترین و محبوترین برگ رنگی هاست، که احتمالا اکثرمون با رنگ پریدگی برگهاش مواجه شدیم، دلیل این مسئله هم نور ناکافیه. زمانی که گیاهی با برگهای رنگی درمحیطی با نور کم قرار میگیره، یکی از اولین واکنش های محسوس گیاه برای ما، تغییر رنگ برگ هاس و به مرور زمان به جای برگ هایی با رنگ های شفاف و متفاوت، برگهایی متمایل به سبز، کدر، نازک و ضعیف رو خواهیم دید، در کنار همه این گیاهان، چندسالی هست که گیاهانی با رنگ مشکی وارد بازار شدن مثل زامیفولیا بلک و فیلودندرون بلک برگ های این گیاها کاملا مشکی رنگه و نیاز نوری به شدت کمی دارن و بخاطر ظاهر خاص و متفاوتشون خیلی مورد توجه هستن.

پس اگر بخوایم گیاهان برگ زینتی رو براساس نیاز نوری از کم به زیاد معرفی کنیم بلک ها در رتبه ی نخست هستن، بعد از اون ها گیاهانی با رنگ سبز تیره مثل مونسترا، نخل شامادورا، سیسوس، دراسنا کامپکت و… میتونن انتخاب های خوبی برای مکان های کم نور باشن و گیاهان برگ زینتی ابلق و یا برگ رنگی هم گزینه ی آخر هستن که بهتره زمانی به سراغشون بریم که حداقل نور متوسط رو تو خونه مون داشته باشیم.
*(البته استثناهایی هم در بین گیاهان از این حیث وجود داره، اما عموم اون هارو میشه طبق این قوانین دسته بندی کرد).

گردآورنده: ستاره آجورلو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *