کشاورزینه

آفت ملخ شاخک بلند پیشانی سفید

ملخ شاخک بلند پیشانی سفید

ملخ شاخک بلند پیشانی سفید در ایران دو گونه از این آفت شناسایی شده است که در مناطق مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی و شرقی، مازندران و فارس انتشار دارد.

ملخ شاخک بلند پیشانی سفید در کجا انتشار پیدا کرده است ؟

گونه اول در شمال افریقا، اروپای جنوبی، یوگسلاوی، رومانی، بلغارستان، اسراییل، عراق، روسیه (قفقاز) و قبرس انتشار داشته و در اغلب مناطق ترکیه نیز کم و بیش مشاهده می شود. ولی تراکم گونه دوم نسبت به گونه اول بیشتر و سطح انتشار آن نیز وسیع تر است. این حشره در ایران از مناطق ساحلی دریای خزر و آذربایجان غربی و شرقی گزارش شده است.

شکل شناسی ملخ شاخک بلند پیشانی سفید

به رنگ سبز زیتونی تیره است و در حدود ۳۰-۴۰ میلیمتر طول دارد. رانهای عقبی آن در حدود ۳۵-۴۵ میلیمتر است. شکم دارای لکه های تیره ای است. قاعده شاخکها زرد کمرنگ می باشد. زیر شکم به رنگ زرد و سطح پشتی آن سبز رنگ است. بال جلویی بلندتر از بال عقبی بوده و رگبالها به رنگ قهوه ای می باشند. تخمریز در حدود ۲۰-۲۶ میلیمتر طول دارد که رأس آن متمایل به بالا و حاشیه اش دندانه دار است.

آفت ملخ شاخک بلند پیشانی سفید

خسارت های ناشی از حمله این آفت

گونه ای همه چیز خوار بوده و گاهی در گیاهان اهلى سبب خسارت می شود. خسارت آن مربوط به پوره ها و حشرات بالغ است. پوره ها از علفهای هرز و حشرات بالغ از برگ و ساقه گیاهانی نظیر گندم، خربزه، جو، ذرت و دیگر گیاهان میزبان تغذیه می کنند. حشرات کامل از ساقه گندم بالا رفته و باعث چروکیدگی دانه گندم و شکستگی خوشه می شود. در سالهای حمله، خسارتهای قابل ملاحظه ای به گیاهان نامبرده وارد می کنند.

در ایران بنا، این حشره به پنبه، توتون، کنجد، ذرت، لوبیا، باقلا، گندم، جو و خربزه و گاهی نیز مو و سایر درختان میوه حمله کرده و با تغذیه از برگ، ساقه های علفی، کپسول میوه، میوه های رسیده و بوته های جوان به این گیاهان، خسارت وارد می کند.

روش های کنترل و معرفی بهترین نوع آفت کش

الف- دشمنان طبیعی

زنبور ها از این خانواده تغذیه می کنند.

ب- میکروبی

در مطالعات اخیر، برخی از عوامل قارچی پاتوژن را به عنوان عوامل مؤثر در کنترل ملخها معرفی کرده اند. به ویژه پاتوژن آخری به صورت تجارتی تهیه شده و در کشورهای مختلف آفریقایی استفاده می شود.

ج- شیمیایی

در کنترل شیمیایی علیه این آفت می توان از آفت کش دسیس به میزان ۰/۵ – ۰/۷ لیتر در هکتار و نیز از طعمه مسموم با استفاده از آفت کش تیودیکارب به نسبت یک درصد توصیه نمود.

 

اگر شما هم در مزارع و باغاتتون این آفت رو مشاهده کردید با تماس با فروشگاه آنلاین کشاورزینه آفت کش مورد نیاز خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *