گیاهان آپارتمانی

گل پینک لیدی هر آنچه باید بدانید!

همه چیز درباره چمن کالیسا

امروز در خدمتتونیم تا توضیحاتی پیرامون گیاه چمن کالیسا یا برگ بیدی مینیاتور (گل پینک لیدی) بهتون بدیم.

این گیاه دارای دو نوع سبز و ابلق هست و ابلق با توجه به رنگش به نور خیلی بیشتری نسبت به سبز احتیاج داره اما این به این معنی نیست که به نور مستقیم آفتاب احتیاج داشته باشه بلکه به یک نور فیلتر شده احتیاج داره.

یکی از ویژگی های این گیاه اینه که به صورت آویز در میاد یعنی اطراف گیاه میریزه و باعث خوشگلی میشه.

گونه سبز نسبت به گونه ابلق که بهش پینک لیدی هم میگن دارای رشد خیلی بیشتریه و این باعث میشه که هرازگاهی خیلی زودتر به جوان سازی اون احتیاج پیدا کنیم.

در مورد شرایط نگهداری به نور فیلتر شده نیاز دارن، این گیاه و پینک لیدی حتما به نور بیشتر و آبیاری کمتر احتیاج داره چون این گیاه به آبیاری بیش از حد شدیدا حساسه و باعث گندیدگی میشه که این گندیدگی، هم در نوع ابلق و هم در نوع سبزمون اتفاق میافته.

می تونید نوع پینک این گیاه رو حداقل ماهی یکبار کود فسفر بالا و پتاس بالا بدید که رشد رویشی خوبی رو براتون داشته باشه و رنگ صورتیمون هم باقی بمونه.

این گیاه آفت و بیماری خاصی به اون صورت نداره و در صورتی که در مجاورت گیاهان دیگتون که آفت داشته باشند نباشه امکان سرایتش به این گیاه اصلا وجود نداره.

سمپاش مناسب گل پینک لیدی

تکثیر پینک لیدی

یکی از چالش هایی که افراد تو خونه با اون مواجه هستن اینه که چه زمانی گلدونشون رو عوض کنن یا چه سایز گلدونی مناسبه.

شما زمانی باید اقدام به تعویض گلدون بکنین که ریشه های گیاهتون از ته گلدونتون خارج شده باشه یا در سطح گلدون ریشه ببینین در این زمان باید اقدام به تعویض گلدون بکنین، اما مهم ترین چیز که باید در نظر بگیرید اینه گلدونی که برای تعویض انتخاب می کنید حتما یک سایز بزرگتر از سایز گلدون فعلیتون باشه من در اینجا میخوام به شما تکثیر و تعویض گلدون این گیاه رو بهتون آموزش بدم.

برای تعویض گلدون همیشه دقت کنید که گلدونتون باید زهکش مناسب داشته باشه خیلی از افراد گلدونی که تهیه می کنند زهکش نداره و این باعث میشه آب درون گلدون جمع بشه و بعد از مدتی ریشه گیاه می پوسه و از بین میره.

بعد از این که شما گلدون مناسبتون رو انتخاب کردید، نوبت به زهکش مناسب میرسه، در سوراخ زهکش مواد مختلفی می تونید قرار بدید مثل سنگریزه ، پرلیت ، شرتوک و پوکه معدنی و چیزای دیگه.

سنگ ریزه با هر چیز دیگه ای رو ته گلدون قرار میدید که آب به راحتی خارج نشه بعد از اون خاکی که می خواید برای گلدونتون استفاده کنید که ترجیحا باید خاک سبکی باشه رو ترکیب می کنید و اقدام به کاشت گیاهتون می کنید برای خروج گیاه از خاک همواره باید حواستون باشه که خاک اطراف گیاه تا حدالامکان پاشیده نشه و همیشه با یه ضربه کوچیک گیاهتون رو از گلدون خارج کنید و خاک به این صورت باقی بمونه تا ریشه ها آسیب کمتری ببینن.

بستر مناسب

برای تعویض این گلدون بستری که مناسبه، پنجاه درصد خاک برگ و پنجاه درصد کوکوپیت و پرلیت استفاده هستش، البته ترکیب های مختلفی وجود داره بعضی افراد از پیتماس و پرلیت استفاده می کنن، اما چیزی که ما استفاده کردیم و جوابگویی خوبی داشت مخلوط خاک برگ و کوکوپیت و پرلیت بودش.

و بعد از این که کشت کردید اقدام به آبیاری کنید اولین آبیاری باید به صورتی باشه که آب از زهکش گلدون خارج بشه به طوری که همه خاک خیس بشه و در آبیاری های بعدی می تونید مقدار آبیاری رو کمتر کنید.

تکثیر

رسیدیم به بحث قشنگ تکثیر، خیلی از افراد وقتی گلی در خونه دارن و بعد از مدتی پر میشه به فکر این میافتن که اونو تکثیر کنن پس ما میخوایم امروز بهتون آموزش بدیم که چطوری می تونید چمن کالیسا رو تکثیر کنید.

تکثیر این گیاه به دو روش صورت می گیره یکی از روش ها اینه که کلا گیاه رو از خاک خارج بکنید و تقسیم بوته کنیم و در روش دوم گیاه که آویز شده آویز هارو از انتها حدود چند سانت حدود سه تا چهار سانت می برید و در گلدون جدید کشت می کنید.

 

سمپاش دستی

سمپاش دستی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *