گیاهان آپارتمانی

سانسوریا گیاه اکسیژن ساز خانه شما

سانسوریا

سانسوریا گیاه اکسیژن ساز خانه شما

سانسوریا، دقیقاً همان گیاه متنوع و چشم نوازی است که برای آپارتمان یا محل کارتان نیاز دارید. این گیاه بی آزار به توجه و رسیدگی شما نیاز چندانی ندارد، در هر فضایی می روید و اگر از عمد قصد از بین بردنش را نداشته باشید، سالیان سال، به رشد و تکثیرش ادامه خواهد داد. سانسوریا گیاهی مقاوم، سازگار و زیباست، که تقریباً در هر شرایطی خود را با محیط وفق می دهد و به رشد و زیبایی اش ادامه می دهد. سانسوریا به گیاه تولید اکسیژن و تصفیه کننده آلاینده‌ها معروف است. شاید به همین دلیل عده‌ای آن را گیاه شانس می نامند. این گیاه خاص، در رنگ ها، اشکال و گونه‌های مختلفی وجود دارد، و به راحتی رشد کرده و تکثیر می‌شود. گیاه سانسوریا با نام های مختلفی از جمله گیاه شمشیری، گیاه ماری، زنبق گورخری و گیاه شانس شناخته می شود. سانسوریا از جمله گیاهانی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری خشک رشد می کند. این گیاه زیبا حدود ۷۰نوع دارد، از آفریقا تا آسیا و همچنین جزایر موجود در اقیانوس هند گسترش یافته، رقم شمشیری می تواند حدود ۱۸-۲۰ سانتی متر در آپارتمان رشد کند. این گیاهان زیبا گاهی گلهای سفیدی با بوی شیرین هم می دهند، اما در شرایط آپارتمانی معمولا این گلهای سفید مایل به سبز رشد نمی کنند،منتظر آنها نباشید.

انتخاب گیاه با کیفیت و نکات اولیه پس از خرید

در زمان خرید گیاه سانسوریا، گیاهی را انتخاب کنید که برگ‌های سبز تیره دارد. زیرا گیاهان با برگ‌های خیلی روشن، ممکن است کاملاً سلامت نباشند البته جالب است بدانید که سانسوریا انواع مختلفی دارد، و انواع تیره تر نور کم رو ترجیح می دهند، درحالی که برای گونه هایی با برگ های روشن تر فضاهای پر نور مناسب هستند. بنابراین می توانید با توجه به میزان نور آپارتمان خود، گونه مناسب سانسوریا را انتخاب کنید. اندازه گلدان باید برای رشد گیاه کافی و قابل زهکشی باشد. پس در صورت نیاز در وهله اول، گلدان گیاه خود را عوض کنید توجه داشته باشید که گلدان هایی با جنس سفالی یا متخلخل، برای رشد این گیاه مناسب ترند. به عنوان مثال، گلدان‌های سفالی آب اضافه رو در خود نگه نمی دارند و مانع خرابی گیاه می شوند.

شرایط محیطی

یکی از دلایلی که باعث شده سانسوریا به گیاه جان سخت معروف باشد، این است که در هر شرایط محیطی حتی دز حمام که میزان رطوبت هوا از حد طبیعی بالاتر است، به رشد خود ادامه می دهد.

آبیاری گیاه

بهتر است که سانسوریا را ۵-۷ روز یکبار آبیاری کنید و اگر نور خونتون زیاده، آبیاری رو هر ۵ روز یکبار انجام دهید.

کود دهی

پهرچقدر نور خونتون بیشتر باشه به همون نسبت فتوسنتز گیاهتون هم بیشتر میشه و نیاز کودی گیاه بالا میره ( به طور مثال در تابستان که شدت نور بیشتر میشه کود دهی باید هر ۲۰ ثانیه یکبار انجام بشه.

نور

سانسوریا گیاهی هست که در نور پایین هم رشد می کند، اما اگر نورش غیر مستقیم و به میزان مطلوب باشد رشدش بیشتر خواهد شد

درجه حرارت

گیاه سانسوریا، در برابر حرارت نیز سخت گیر نیست، اگر میزان گرمی خانه برای شما مناسب است، برای گلدان خانگی شما نیز مناسب خواهد بود. فقط کافیست سانسوریا را از گرما و سرمای مستقیم یا مجاورت سیستم تهویه دور نگه دارید.

آفت ها

سانسوریا در مقابل آفت‌ها مقاوم است، اما اگر در شرایط نامناسبی قرار گیرد ممکن است محل تجمع آفت‌ها یا کنه‌های عنکبوتی شود. از آنجا که این آفت‌ها به سرعت رشد می کنند و از یک گیاه آپارتمانی به گیاه دیگر منتقل می شوند، باید بلافاصله پس از دیدن آنها، دست به کار شوید و گیاه خود را درمان کنید.
اگر روی گیاه خود چیزی شبیه پنبه سفید مشاهده کردید، پنبه‌ای را به مقداری از محلولی آب و الکل آغشته کنید و به آرامی این آفت‌های سفید را از روی برگ‌های سانسوریای خود پاک کنید.

با تشکر از سرکار خانم زهرا فلاحی

برای خرید انواع سانسوریا اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *