باغبانی

کرم سفید ریشه

این آفت بسیار پلی فاژ بوده و در روی انواع درختان میوه و گیاهان زراعی و غده ای از جمله سیب زمینی ایجاد خسارت می کند و در اکثر نقاط کشور یافت می شود. البته در مناطق مختلف کشور، گونه های دیگری از کرم های سفید ریشه در نواحی خراسان و در شمال ایران و سواحل دریای مازندران انتشار دارد.

کرم سفید ریشه

شکل شناسی حشره کامل کرم سفید ریشه !

حشرات کامل حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر طول داشته و عرض بدن آنها در عریض ترین قسمت تا ۲۰ میلیمتر می رسد. شاخک ها ۱۰ بندی است که در حشره ماده ۵ بند انتهایی به صورت ورقه ای و در حشرات نر ۷ بند به صورت ورق درآمده است و این ورقه ها نسبتا بزرگ بوده و در موقع حرکت باز و بسته می شوند.

در افراد ماده ورقه ها کوچک بوده و به صورت سر سنجاق دیده می شود و بهترین وسیله تشخیص افراد نر و ماده می باشد. به علاوه در ساق پای جلویی حشرات ماده سه خار یا دندانه و افراد نر دو عدد خار یا دندانه مشاهده می شود. رنگ عمومی بدن قهوه ای تیره تا سیاه است که توده هایی از پولک های صدفی رنگ روی آن ها را پوشانیده است.

این پولک ها بصورت نوار یا لکه های سفید رنگ در سطح پشتی سر، قفس سینه و بالپوشها نمایان می باشند. بدین ترتیب که یک نوار سفید از لبه عقبی قطعه زیر پیشانی و کناره های داخلی چشم های مرکب شروع می شود و از دو طرف، هر یک از نیمه های صفحه پشت پیش قفس سینه را دو قسمت می کند. بعلاوه یک نوار سفید وسطی نیز پیش کرده را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. در همه افراد سیرچه کاملا سفید به نظر می رسد.

حشرات کامل نسبتا کوچکترند (۲۵ تا ۳۲ میلیمتر)، رنگ عمومی بدن در سطح پشتی نخودی تیره است و به ندرت نوارها و لکه های سفید روی آن دیده می شود. حشرات کامل بدنی نسبتا کشیده و باریک دارند و در سطح پشتی قهوه ای کم رنگ یا متمایل به رنگ زرد به نظر می رسند. قسمت لخت انتهای شکم خیلی بیشتر است.

تخم

تخم ها کرم سفید ریشه کم و بیش بیضی نزدیک به کروی، به رنگ سفید صدفی و به صورت مجتمع دیده می شوند.

لارو

لاروهای تمام گونه ها اسکارابیفرم می باشند. بدین شکل که دارای پاهای سینه ای نسبتا قوی و بدن خمیده شبیه C بوده و انتهای شکم آنها نسبتا بزرگ و متورم است. در روی آخرین نیم حلقه شکمی بدن دو ردیف مو مشاهده می گردد که تعداد و طرز قرار گرفتن آنها در گونه های مختلف متفاوت است. در این موها به تعداد ۷ جفت و در مقابل هم به صورت دو خط موازی قرار دارند.

لارو کرم سفید ریشه

این آفت ممکن است در داخل خاک و به خصوص در داخل کودهای دامی و خاک برگ دیده شود که البته اغلب مربوط به گونه های دیگر می باشند که آفت نیستند و عموما از مواد پوسیده گیاهی تغذیه می کنند. بدین ترتیب، هر کرم سفید خمیده موجود در خاک، کرم سفید ریشه نیست و باید به دقت آنها را از هم متمایز کرد.

بررسی شفیره کرم سفید ریشه !

لاروهای کامل کرم سفید ریشه قبل از مرحله شفیرگی گهواره ای بیضی شکل در خاک درست کرده و در از آن تبدیل به شفیره می شوند. شفیره در نزدیکی سطح خاک تشکیل می شود.

خسارت های ناشی از حمله این آفت !

پس از تفریخ تخم ها، لاروهای سن اول اغلب به ریشه گیاهان زراعی یکساله حمله کرده و به آنها خسارت وارد می نمایند. حتی سنین بالای لاروی در روی گیاهان غده ای نظیر سیب زمینی و چغندرقند ایجاد خسارت می کند. معمولا سنین بالای لاروی این آفت به ویژه لاروهای سنین ۲ و ۳ به درختان میوه خسارت می زنند.

روش های کنترل و معرفی بهترین نوع آفت کش !

الف – مکانیکی

مبارزه مکانیکی علیه این آفت منحصرا محدود به جمع آوری و از بین بردن لارو کامل می باشد.

ب- زراعی

شخم عمیق: برگرداندن خاک باعث انت قال لاروها به سطح خاک و نهایتا شکار آن توسط پرندگان می شود.

ج- بیولوژیکی

کرم سفید ریشه دارای دشمنان طبیعی فراوانی است که در مراحل مختلف زندگی آن را مورد حمله قرار می دهند. لاروهای این آفت اغلب به وسیله پرندگان، بعضی از جوندگان و جانوران دیگر شکار می شوند.

تخم های این حشره غذای مناسبی برای گونه های مختلفی از مورچگان می باشد و اغلب بوسیله آنها ربوده می شوند. لاروها مورد حمله میکروارگانیسم ها و ارگانیسم های مختلف قرار می گیرند. یک نوع قارچ به عنوان عامل بیماریزای مرحله لاروی این آفت از کرج گزارش شده است.

همچنین چندین گونه زنبور که به صورت پارازیت خارجی روی بدن لاروهای فلج شده این آفت زندگی می کنند گزارش شده است. حشرات کامل این زنبورها در نواحی آلوده در سطح زمین حرکت کرده و به کمک شاخک ها و پاهای خود محل استقرار لاروها را در داخل خاک دقیقا مشخص می نمایند.

پس از آن با آرواره های قوی خود زمین را سوراخ کرده و با حفر تونل خود را به کرم سفید ریشه می رسانند. در این موقع ابتدا میزبان خود را به وسیله نیش زدن فلج می کنند و سپس روی بدن آن تخم می گذارند. هر کدام از گونه های زنبورهای مذکور، عادات و رفتار مخصوص به خود داشته و روی گروه خاصی از لاروهای اسکارابیده فعالیت می کنند.

از روی لارو این حشره، کنه پارازیت نیز به صورت اکتوپارازیت جمع آوری شده است. انبوهی این انگل در بعضی از نقاط زیاد بوده و از یک لارو حدود ۱۷۰ عدد کنه جداسازی شده است.

گونه هایی از کنه ها در روی لاروهای این آفت مشاهده شده اند. در بعضی از لاروهای جمع آوری شده از مناطق قوشچی، کهریز و قره باغ (حدودا ۴۵ کیلومتری شمال ارومیه) علائم آلودگی به نماتدهای پارازیت حشرات مشاهده شده است.

در مورد نماتد پس از جداسازی و اثبات بیماریزایی، میزان پارازیتیسم طبیعی آن روی لاروهای سالم کرم سفید ریشه، ۶۰ درصد برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *