گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره گل سنگ

همه چیز درباره گل سنگ

نام علمی hypoestes

خانواده Acanthaceae

این گیاه در ایران به این نام معروف شده به خاطر نقش و نگارهایی که روی برگ ها وجود داره و امروزه به رنگ های مختلفی موجود هست.
این گیاه آپارتمانی فوق العاده نگهداری راحتی داره و برای علاقه مندان گل و گیاه که تازه می خوان شروع کنن بسیار مناسب هست.

گیاهی هست که نور زیادی می خواد اما منظور ما از نور زیاد نور مستقیم نیست در واقع این گیاه نور غیر مستقیم میخواد اما به مقدار بیشتری نیاز داره و اگه نور محیط کم باشه طرح هایی که روی برگ ها هست به مرور زمان از بین میره.

آبیاری این گیاه به این صورت هست که بهتره در تابستان هفته ای سه مرتبه و در زمستان هفته ای دو مرتبه انجام بشه که بستگی به دمای محل نگهداری داره و بهتره زمانی که خاک گلدون خشک شد آبیاری انجام بشه و اینکه آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها میشه. حتما از آبی استفاده کنید که هم دمای محیط باشه .

برای تکثیر این گیاه از بذر که سخت هست و قلمه استفاده می شود برای تکثیر از طریق قلمه یکی از شاخه ها رو که رشد خوبی داشته رو انتخاب می کنیم و قلمه چند گره داشته باشه و برگ های پایینی رو جدا می کنیم و در خاکی سبک (حاوی خاکبرگ یا کوکوپیت) قرار میدهیم و از بستر سبک استفاده می کنیم تا گیاه زودتر ریشه دوانی انجام دهد. قبل از کاشت حتما زهکش گلدون رو بررسی می کنیم و سپس از پوکه معدنی یا شلتوک برنج برای کف گلدون استفاده می کنیم. می توان برای اقزایش رطوبت یک کیسه دور گلدون قرار بدید و چند سوراخ هم روی اون ایجاد کنید.

دمای نگهداری

دمای کم تر از ۱۳ درجه این گیاه رو از بین می بره و برگ ها قهوه ای شده و ریزش می کنند.
این گیاه به صورت آویز هم منظره زیبایی به محل نگهداری میده پس می تونید به صورت آویز هم از اون استفاده کنید.

کوددهی

دو هفته یک بار می تونید کود دهی انجام بدید اما نباید از کود ازته استفاده کرد چون باعث میشه نقش و نگار های زیبای گیاه از بین بره وبرگ ها سبز شده و زیبایی اون کم میشه .

گل سنگ یکسری گل های ریز میده که باید حذف بشن چون به مرور زمان انرژی گیاه رو می گیره و در کل این گیاه به خاطر برگ های زیبایی که داره نگهداری میشه و این گل ها ارزش چندانی نداره

رطوبت

این گیاه دوست دار رطوبت هست و از اون می تونید در تراریوم هم استفاده کنید برای تامین رطوبت می تونید از دستگاه بخور استفاده کنید یا اینکه برای اون جزیره درست کنید ( برای این کار می تونید یک زیر گلدونی بزرگ تر بزارید و داخل اونو سنگ ریزه بریزید و یک مقدار آب داخل اون باشه و سپس گلدون، روی سنگ ریزه ها قرار گیرد)

گردآورنده: سرکار خانم زهرا فلاحی 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *