گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره گل اگزالیس (بخش دوم)

“>

همه چیز درباره گل اگزالیبس

امروز میخوایم راجع به یک گل زیبا،خوشرنگ و بی آزار باهاتون صحبت کنیم ،گل اگزالیس که بهش گل عشق یا گل پروانه ای هم میگن. اگزالیس یک گل پیازیه که میتونه محیط کار شما یا محیط منزلتون رو بسیار جذاب کنه به شرطی که شما نور غیر مستقیم کافی رو براش فراهم کنید. هیچ وقت نباید نور مستقیم به گل اگزالیس بخوره، بخاطر این که برگای ظریفی داره و اصلا نمیتونه آفتاب مستقیمو تحمل کنه، اما اگر نور کمی هم دریافت بکنه به مرور زمان می بینید که دمبرگ هاش خیلی بلند می شن و قدرت کافی برای نگه داشتن برگ رو ندارن و به سمت پایین آویزون میشن، ،پس لازمه که اگزالیس در معرض یک نور خوب ولی غیره مستقیم باشه. از اونجایی که اگزالیس یک گیاه پیازیه، شما نباید در آبیاریش افراط کنید،چون به راحتی میتونه باعث پوسیدگی گیاه بشه از طرفی اگزالیس تحمل تشنگی رو هم نداره و اگر گیاهتون کم آب و تشنه بشه می بینید که برگ هاشو بسته و همون برگ هایی که در اثر تشنگی بسته شدن به مرور زمان خشک می شن و از بین می رن. پس یک آبیاری مناسب لازم داره به طوری که وقتی سطح خاکتون یک مقدار خشک شد شما باید گیاهتون رو مجدد آبیاری کنید. حتما توجه داشته باشید که بافت خاکتون یک بافت سبک باشه، مثلا بستر کوکوپیت و پرلیت در صورتی که شما بتونید به طور مرتب گیاهتون و تغذیه کنید میتونه بستر فوق العاده ای برای اگزالیستون باشه بخاطر این که نگهداری آبش کاملا خوبه و از طرفی تغذیه ای که شما انجام میدید میتونه نیاز های گیاهتونو برطرف کنه.
از نظر آفات و بیماری ها میتونیم بگیم اگزالیس یکی از کم دردسرترین گل هایی هست که میتونید توی خونتون داشته باشید و میتونید اطمینان داشته باشید هیچ وقت نیاز به سمپاشی احتیاج پیدا نمیکنید.
یک ویژگی جذاب گل اگزالیس اینه که وقتی در معرض نور کم قرار میگیره برگاش رو میبنده مثلا شما هرشب می بینید که گیاهتون برگاش رو بسته و صبح که میشه و دوباره نورش تامین میشه کم کم برگاش رو باز میکنه.

نحوه تکثیرگـل اگزالیس در منزل

اگر میخواهید گیاه اگزالیستون رو در منزل تکثیر کنید لازمه که ابتدا پیاز اون رو از خاک خارج کنید، گیاه اگزالیس بعد از مدتی توی منزل شما با یه خاک خوب و تغذیه مناسب که انجام میدید رشد میکنه و شروع به تولید پیازچه هایی میکنه که شما میتونید با جدا کردن اونها و کاشتنشون توی گلدان های جدید یک گیاه دیگه در کنار اگزالیس قبلیتون داشته باشید.برای این کار میتونید برگ ها رو از سطح خاک قطع کنید بعد به آرومی بدون این که به ریشه اصلی آسیبی بزنید پیاز رو خارج کنید و بعد از جدا کردن پیازچه ها پیازمادری و پیازچه هایی رو که بدست آوردید رو به طور جداگونه توی گلدان هایی بکارید. توصیه ی ما به شما اینه که هر یه دونه پیاز رو در یک گلدان نکارید، اگر توی هر گلدونتون ۳ یا ۴ تا پیاز رو قرار بدید خیلی زودتر گلتون پر میشه و زیبایی بیشتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *