کشاورزینه

آفت شب پره های زمستانه چیست؟

آفت شب پره های زمستانه (کرمهای طوقه بر)

آفت شب پره های زمستانه انتشار وسیعی دارد و هم اکنون در اکثر نقاط جهان به عنوان یک آفت مهم در مرحله جوانه زنی گیاهان مختلف مطرح است. این شب پره ها از برگ، ساقه و طوقه گیاهان مختلف تغذیه می کند. در هنگام روز زیر خاک پنهان شده، ولی موقع غروب و هنگام شب، شروع به فعالیت می نمایند و متناسب با شرایط منطقه و نوع کشت، گیاهان متنوع زراعی شامل گوجه فرنگی و انواع کدوییان، ذرت، چغندرقند و پنبه را مورد حمله قرار می دهند. در بهار چون لاروها نسبتا درشت هستند خسارت اینها شدید و چشمگیر است و گاهی یک مزرعه گوجه فرنگی را که تازه نشاء کاری شده و با یک مزرعه صیفی را به کلی از بین می برند.

شب پره های زمستان

آفت شب پره های زمستانه در کجا انتشار پیدا کرده است؟

این آفت بسیار همه جایی بوده و انتشار بسیار گسترده ای دارد، به طوری که در ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و اکثر کشورهای اروپا و آسیا انتشار داشته و در ایران نیز در تمام نقاط کشور یافت می شود.

 

آشنایی با گیاهان میزبان !

این آفت پلی فاژ بوده و انواع کلم، اسفناج، بادمجان، کلم گل، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، نیشکر، شلغم و انواع کدوییان را در مرحله پس از سبز شدن یا جوانه زنی مورد حمله قرار می دهد.

شکل شناسیِ حشره کامل این آفت !

عرض بدن با بال باز ۵۲ میلیمتر است. بدن خاکستری، بالهای جلویی خاکستری با لکه های قهوه ای متمایل به سیاه و بالهای عقبی سفید با حاشیه تیره رنگ می باشد.

بررسی شفیره این آفت

لارو سن آخر در داخل خاک حفره ای ایجاد کرده و در داخل این حفره که لانه تشکی نامیده می شود به شفیره تبدیل می گردد. طول شفیره ها ۵-۷/۵ سانتیمتر است و مدت

– ۳۰-۱۰ روز طول می کشد.

خسارت های ناشی از حمله ی آفت شب پره های زمستانه !

لاروهای این آفت غالبا در مجاورت خاک از طوقه گیاهان میزبان تغذیه می کنند و به همین دلیل به آن کرم طوقه بر گفته می شود. تغذیه لاروها از طوقه خیار، خربزه و هندوانه سبب قطع طوقه و پژمردگی بوته می شود. خسارت آفت در بیشتر موارد به صورت لکه ای اتفاق می افتد. این آفت در مزارع تازه کاشته شده بیشتر خسارت ایجاد می کند.

روش های کنترل و معرفی بهترین نوع آفت کش

الف – زراعی

کنترل علفهای هرز: در سالی که میزبان اصلی وجود ندارد یا به عبارت دیگر زمین ایش و یا در تناوب محصول دیگر می باشد وجود علفهای هرز باعث پایداری آفت می شود. لذا باید در سال ایش و قبل از سبز شدن گیاه اصلی، نسبت به کنترل علفهای هرز اقدام نمود. همچنین کاشت خیار و سایر کدوئیان در کنار مزرعه یونجه در مواردی آلودگی بیشتر مزرعه را به دنبال دارد بدین لحاظ باید از کاشت کدوییان در کنار یونجه خودداری شود.

ب- بیولوژیکی: این آفت دشمنان طبیعی متعددی دارد ولی هیچکدام از آنها کنترل ایده آلی را فراهم نمی کنند.

ج- شیمیایی: سموم گرانولی را می توان به طور مستقل در سطح خاک در کنار طوقه گیاهان میزبان مصرف نمود. در این رابطه می توان از گرانول ۱۰٪ دیازینون به میزان ۱۰ کیلوگرم در هکتار استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *